חדשות

יותר מ-30 מקרי הידבקות בליסטריה בדרום, ביניהם מקרי מוות של עוברים

משרד הבריאות פרסם את פריטי המזון מתוצרת חברת אלמדאין בירושלים החשודים כמקור למחלה

מוצרי פסטרמה נגועים בליסטריה. הודעת החזרה יזומה. צילום אילוסטרציה

יותר מ-30 מקרים של הידבקות בליסטריה, חלקם קשים במיוחד וביניהם אפילו מקרי מוות של עוברים, אובחנו בעיקר בדרום הארץ ביישובים במגזר הבדואי. בתום חקירה אפידמיולוגית מתמשכת שקיים משרד הבריאות כדי לברר את סיבת התחלואה והזיהומים, נמצא המקור האפשרי לצבר התחלואה המשמעותי בחיידק ליסטריה.

משרד הבריאות הודיע אמש (ב') כי החשד למקור התחלואה הוא מוצרים מתוצרת "חברת אלמדאין" בירושלים. "משרד הבריאות רואה לנכון לשוב ולהדגיש את הסכנה שבצריכת המוצרים שעליהם יצאה הודעת החזרה יזומה מצד החברה היצרנית, ואת חשיבות ההקפדה על המלצות משרד הבריאות למניעת ליסטריוזיס באוכלוסיות שבסיכון", נמסר בהודעה.

החקירה בפרשה זאת התנהלה תוך שיתוף פעולה בין לשכת הבריאות של מחוז ירושלים, לשכת בריאות דרום ושירות המזון של משרד הבריאות.

בדיגום פריטי מזון שנערך על ידי שירות המזון במחוז דרום נמצא חיידק מסוג ליסטריה מונוציטוגנס במוצרי "פסטרמה מעדני ירושלים" ו"סלמי מעושן מעדני ירושלים" באריזות של 200 ו-400 גרם מתוצרת חברת אלמדאין למוצרי מזון (מאדקו) בע"מ. תאריך הייצור של המוצרים הוא 08.10.2018 ותאריך התפוגה 07.01.2019.

לאור הימצאות הליסטריה בוצעה החזרה יזומה של המוצר. כעת מתבצעת על ידי משרד הבריאות סדרת פעולות למניעת שיווק אפשרי של מוצרים נגועים נוספים בחיידק הליסטריה ממקור זה.

ליסטריוזיס היא מחלה הנגרמת על ידי החיידק ליסטריה מונוציטוגנס (Listeria monocytogenes). ביטוייה: מחלת חום או הרעלת מזון. בדרך כלל החיידק איננו גורם לתחלואה משמעותית באנשים בריאים, המחלה עשויה להסתיים ללא השלכות רפואיות נוספות, אך עלולה גם להיות מסוכנת מאוד עבור האוכלוסיות הבאות: נשים הרות כאשר החיידק מחולל הליסטריה עלול לגרום למחלה פולשנית לעובר, לגרום להפלה או ללידה מוקדמת (עם פגיעות קשות ביילוד). כמו כן היא עלולה לגרום להופעת זיהום בדם או בקרומי המוח אצל הילוד סמוך ללידה.

בקשישים ואנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת, המחלה עלולה לגרום בעיקר לזיהום בדם או במערכת העצבים המרכזית ולעיתים גם באתרי גוף אחרים כריאות ולב.

סימני המחלה דמויי שפעת (חום, עייפות, בחילה ולעתים רחוקות הופעת הקאות ושלשולים). לעתים היא מופיעה בצורה קשה יותר כמו אלח דם או דלקת קרום המוח (בעיקר אצל ילדים ותינוקות). כאמור, בנשים הרות היא עלולה לגרום להפלות או ללידות מוקדמות הכרוכות בפגיעות קשות בעובר.

הליסטריה ידועה כגורם מחלה בבעלי חיים מאז 1911 ובבני אדם מאז 1929. לאחרונה המחלה נמצאת במגמת עלייה בארץ ובעולם. בשנים האחרונות מספר החולים בישראל מונה כמה עשרות בשנה, אך אין מדובר בהתפרצות. בארה"ב אובחנו באחרונה עשרות מקרים.

חיידק הליסטריה הוא חיידק סביבתי המצוי באדמה, בעיקר בהפרשות של בעלי חיים נגועים או השקיה במי ביוב. כמו כן בחומרי גלם שונים בייצור מזון. לחיידק תכונות ייחודיות המאפשרות לו להתפתח ולהתרבות בתנאי קירור וזאת בניגוד לרוב החיידקים הפתוגניים שאינם יכולים להתפתח בתנאי קור (במקרר 4 מעלות); במזון המכיל ריכוזי מלח גבוהים כגון דג מלוח או מעושן; גם בדגים נאים (סושי) וכן בירקות שלא עברו שטיפה וניקוי נאותים; בחומוס וגם מזון שבושל אבל טופל על קרש חיתוך שלא נוקה ובא במגע עם מזון גולמי מזהם – ירקות או בשר לפני הבישול.

כאשר המחלה מאובחנת בשלביה המוקדמים ניתן לטפל בה בעזרת טיפול אנטיביוטי.

נושאים קשורים:  ליסטריה,  חדשות,  החזרה יזומה,  ליסטריוזיס
תגובות