חדשות

ועדת הבריאות בכנסת: חברות הביטוח ממשיכות להתעמר בחולים סיעודיים

ביקורת קשה על הפיקוח על הביטוח ברשות שוק ההון בעקבות תחקיר "הצנרת" על מבחני היכולת שעורכות חברות הביטוח לחולים סיעודיים וסופניים כדי לשלול מהם את הזכאות למימוש הפוליסה הסיעודית

שר העבודה והרווחה איציק שמולי. "אין בכוונתי לתת צ׳ק פתוח להמשך ההעסקה הפוגענית של המתמחים". צילום: פלאש 90

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה אתמול (ב') דיון חירום בעקבות מקרים קשים של התעמרות מצד חברות הביטוח בחולים סופניים ובחולים סיעודיים. על ההתנהלות הזאת בוצע תחקיר בתכנית הטלוויזיה "הצנרת" (רשת). במוקד התחקיר: חוקרים פרטיים שנשלחו על ידי חברת הביטוח והתחזו לשליחים. הם גרמו למבוטחים החולים והקשישים לבצע פעולות שונות כמו לרדת במדרגות, להתכופף או ללכת, במטרה לשלול מהם את הזכאות למימוש הפוליסה הסיעודית.

בדיון שבו השתתפו נציג של חברת ביטוח שכלפיה הופנתה האצבע המאשימה וגם נציג מהפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, אמר מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ מאיר כהן: "אנחנו מכירים את השיטות הללו לאורך שנים אבל המקרים האיומים שפורסמו עתה גרמו לנו לשאול: ריבונו של עולם, לאן הגענו? לא יעלה על הדעת שאדם המבטח את עצמו ובסופו של דבר כשהוא במצב קשה, מגיעים אליו חוקרים ומשתמשים בשיטות שלא היו מביישות משטרים אפלים, רק כדי להכשיל ולהשפיל אותו. שיהיה ברור: אותן חברות עוברות בכך על החוק ואנחנו נשים לזה סוף, בהסכמה או שלא בהסכמה".

ח"כ כהן שיתף את הנוכחים בסיפורה האישי של אמו: "כל חייה אירחה ועשתה למען אנשים שבסביבתה. היא חלתה בסרטן כשהייתי שר הרווחה. כשהגיעו אליה החוקרים, בשארית כוחותיה היא התעקשה לקום ולהכין להם כוס תה, ועל כך הם פסלו אותה ממימוש הפוליסה הסיעודית שלה. היא לא העזה להגיד מי הבן שלה. רק בדיעבד גיליתי כמה סבלה בהתמודדות מולם".

ח"כ איציק שמולי אמר בדיון: "תאוות בצע העבירה את חברות הביטוח על דעתן. אין שום הצדקה לשלוח חוקר לגן של ילדים חולי סרטן או לבתיהם של חולים. הפיקוח על הביטוח נכשל כישלון חרוץ פעם אחרי פעם. אתם (הפיקוח על הביטוח באוצר) אמורים לשמור את המבוטחים, אבל אתם רואים לנגד עיניכם רק את חברות הביטוח והן פשוט מצפצפות עליכם. התחייבתם כאן בוועדת הכנסת לאמץ את הרעיון להקים מוסד שבמסגרתו האנשים שיבצעו את הבדיקות לא יהיו מטעם חברות הביטוח. מאחר שמי שמשלם על הבדיקות הן חברות הביטוח, ברור מה תהיה התוצאה. לא עשיתם דבר. יש צורך בחקיקה שתקבע מה מותר לעשות תוך שימוש בחקירות, אבל בגבולות מסוימים וברורים".

ציפי מנהיימר, בת לחולת סרטן בשנות ה-70 לחייה, סיפרה: "חברת כלל ביטוח חשבה שחולת סרטן בדרגה 4 מסוגלת לרמות אותה. החברה שלחה רופאה להערכת תלות. היא העבירה את אמי, ימים אחדים אחרי ניתוח מורכב, התעללות של ממש. גם העובדה שרופאה של החברה קבעה שהיא סיעודית לא הספיקה לחברת הביטוח. אחרי חודשיים קיבלנו מכתב סירוב (לקבלת גימלת הפוליסה) בטענה שנערכה חקירה סמויה שמצאה שאמי איננה זכאית. כדי להגיש ערר היינו צריכים לשלם אלפי שקלים לעורכי דין ולחוות דעת רפואיות. יש כאן תעשיה שלמה של סחטנות על חשבון קשישים וחולים סופניים. כולם יודעים על כך ואף אחד לא עושה דבר".

גיא לרר, מגיש תכנית הטלוויזיה "הצנרת", אמר בדיון: "מדובר במפגש בין האנשים הכי חזקים בשוק לבין האנשים הכי חלשים, ברגעים הכי קשים של חייהם. כל מה שעומד לנגד עיניהן של חברות הביטוח זה דפי אקסל - מאזני הרווח וההפסד. זו מציאות שאנחנו לא יכולים להכיר בה".

בתגובה להאשמות שהוטחו כלפי הפיקוח על הביטוח ברשות שוק ההון, אמר נציגו אודי לוי: "באפריל 2017 פרסמנו טיוטת הוראות הפותרת את הכשלים הללו. מדובר בחוזר שישנה סדרי עולם. זה אחד הנושאים הדחופים ביותר שעל סדר יומו של המפקח על הביטוח. בנוסף, הקמנו לפני שנה מערך ביקורות, אליו אנחנו מקבלים דיווחים על התביעות הסיעודיות שנדחו ודוגמים מקרים לבדיקה. בכל מקרה שבו מגיעה תלונה, אנחנו דורשים את כל החומר, כולל סרטוני החקירות, ובמקרה שהתבצע משהו פסול, אנחנו מתערבים. בלי להיכנס למקרים פרטיים אומר: יש כרגע תהליכים, גם לגבי הסרטונים שראינו בתחקיר".

דיוויד ארנון, ראש חטיבת הבריאות בחברת הביטוח כלל, אמר: "מאז כניסתו של המנכ"ל החדש לתפקיד לפני חודשיים העניין הזה על המדוכה. אבל צריך להבין שיש הבדל מהותי בין ביטוח בריאות (למחלות קשות) לבין ביטוח סיעודי. נורא נחמד לצעוק שצריך לשלם לכולם, אבל אי אפשר לעשות זאת. אנחנו מבצעים בדיקות כשיש אי התאמה בנתונים המגיעים אלינו. מדובר במקרים לא פשוטים. אנחנו נחדד את הרגישות ונקבע מתי ייעשו הבדיקות ומתי לא".

ח"כ כהן תבע בסיכום הדיון מהפיקוח על הביטוח להגיש לוועדה בתוך שבוע דו"ח התקדמות ולקבוע מועד לסיום התקנת התקנות שיסדירו את תחום החקירות מול חברות הביטוח. כמו כן קרא לניסוח קוד אתי שהחברות ייקחו על עצמן, מעבר למתחייב בחוק.

נושאים קשורים:  חולים סיעודיים,  ביטוח סיעודי,  חברות הביטוח,  פוליסה סיעודית,  חדשות
תגובות